tisdag 14 februari 2012

Kulturkrock

Så är jag tillbaka. Var på äventyr i Stockholm och sen blev jag sjuk så längesen jag uppdaterade.

Besöket i Stockholm var fantastiskt med kyla, snö, sol och massor av nära och kära. Och shopping! Fick äntligen tillfälle att kolla in lite aktuellt mode och få med mig lite tillbaka.

Tänkte också att det skulle vara kul att se om det fanns någonting som jag reagerade på angående beteenden efter bara 3 månader i USA. Behövde inte vänta så länge det hände redan på flygplatsen.
Medan boardingen på planet från Austin till Newark var allmänt kaos, mest beroende på att amerikaner har svårt för det där med storleken på handbagage. - Nej en "cabin bag" är inte en väska på hjul. Det är en LITEN väska på hjul som får plats på hatthyllan. Ett handbagage + datorväska betyder här ta med dig hur mycket och vad som helst, eller?!?
När ca 30 personer återstår i boarding uppstår problemet, förutom att det tar ca 5 minuter för varje person att baxa upp sitt eget bagage i utrymmet för handbagage, det får inte plats några fler väskor.... Så nu börjar dem be alla som har med sig lite stora väskor (och nu ingår plötsligt allt större än en datorväska i detta begrepp) att lämna bagaget för att det ska lastas i bagageutrymmet på planet.
Har du varit duktig och bara har med dig en väska i handbagagestorlek får du snällt ha den under sätet framför dig - tilläggas ska att det är dåligt benutrymme på dessa inrikesflyg och plötsligt blir drygt 3 timmar på ett flyg väldigt länge även för mig som är kort. Alla ber dock snällt om ursäkt och väntar tålmodigt under denna procedur oavsett vems fel fördröjningarna är.

Väl på Newark hittade jag gaten till Stockholm. Folk tittar lite surt på mig och flyttade sig nästan när jag skulle förbi för att hitta en ledig stol vid gaten innan boarding. Själva boardingen gick otroligt smidigt och inte ett för stort handbagae syntes. På dessa flyg finns det desto mer utrymme så här hade det kanske fått plats. Men om nån råkar backa ur sin stolsrad under boardingen så att du får deras väska i huvudet och deras fötter stampar över dina så får du möjligen en blick och en suck av den som backade och orsakade skadan. Jo just det - jag är omgiven av svenskar och då är det naturligtvis mitt eget fel, en ursäkt har man inte tid med flighten är  ändå bara lite över 8 timmar...
Detta beteende är sedan ganska genomgående under besöket i Stockholm med några få undantag. Jag har inga illusioner om att jag har varit mycket trevligare själv innan men det är nog något jag hoppas att jag tagit med mig från USA att le, säga hej och be om ursäkt lite oftare.
Happy Valentines!
och jo det är stort här. Halva avdelningen hade med sig godis och presenter till alla andra allt med hjärtan på och det är nästan som en helgdag, dem flesta jobbade inte mer än halvdag....
och jag fick blommor :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar