onsdag 25 januari 2012

Oväder

Trött... Det har varit oväder inatt och som jag sagt förut när allt är större här tillochmed oväder!
Det har tydligen inte regnat så mycket på en gång på flera år, runt 7 inches -och nä jag har ingen aning om hur mycket det är utan att använda mig av konverteringshjälp, men ok det är ca 17,8 cm (tack google) och nej det är inte en felskrivning det har regnat 17.8cm inte mm.
Ett par tornardos har tydligen dragit förbi också men inte i Centrala Austin så det märkte aldrig jag. Åskan däremot höll mig vaken från kl. 02 inatt.
Tycker egentligen att det är ganska häftigt med åska men vissa knallar är så höljudda att man nära nog ramlar ur sängen och det är väl okej en gång, men inte i 5 timmar.

Imorse i bilen varnade dem för att vissa vägar kunde ha vattensamlingar/vara översvämmade och deras råd. Stanna och vänd kör inte igenom. Jo jag kan förstå att det inte är smart att köra ner och fastna i en vattenpöl djupare än bilens höjd. Men vänd om ?
Då dem inte specificerade vilka vägar det gällde känns det inte som en helt genomtänkt varning. De flesta vägar här är mångfiliga och med stora refuger emellan. Jag hade blivit lite lätt rädd om folk plötsligt började vända på motorvägen...

Till nåt helt annat. Var ute igår och tog en öl med några vänner och vi hamnade i en diskussion om varför jag absolut inte får betala. Jag vet att det är norm här att män betalar och kvinnor blir bjudna. Men när man umgås i större gäng där alla tjejer har bra jobb så blir det lite märkligt. Förvisso blir det billigt för mig men känns inte helt rätt. Jag har inga problem att betala min egen dryck. Å andra sidan tar dem otroligt illa upp om man själv betalar, det är rent av en förolämpning. Som tur är är det billigt här (4-5 USD för ett glas vin under happy hour). ¨Så jag får väl ta sedan där jag är. Och jag har iallafall talat om för dem att inte bli helt förvånade om dem inte får bjuda om dem nån gång besöker Skandinavien.

Nedan en bild på den "lilla" basket arenan jag besökte i lördags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar