måndag 9 januari 2012

Vin och Varningsskyltar

Har haft besök i Austin av familj så har inte varit så aktiv med bloggandet. Men nu är det bara jag hemma igen.
Har rest runt lite under besöket och igår var vi på en vingård strax sydväst om Austin " The Duchman family Winery". En mycket trevlig liten vingård som inte riktigt kan försörja gården med egna druvor (ungefär 15% av det som blir vin kommer från egna gården), men alla druvor i vinerna odlas i Texas. Provsmakning av 5 viner för 5 USD är inte att förakta det heller. Och det fanns goda ostar och charketurier att köpa till.
Vi fick dessutom smaka på deras desertvin gratis och vi fick en rundtur av tillverkningen. Rosévinet var inte direkt äckligt men inte det godaste jag druckit heller men de två vita vinerna och de två röda vi provsmakade var riktigt bra och likaså var desertvinet. Så nu står några till flaskor hemma i skafferiet. Roligt med en positiv överaskning för många har varnat mig för dessa vingårdar och sagt "dont drink Texan wine".

När man kör runt lite i Texas upptäcker man ganska snart att skyltarna inte är som hemma. Skyltningen med anvisningar om vart man ska åka gör man nog bäst i att försöka undvika att läsa dem kommer förvirra en innan man lär sig att en skylt som talar om vart vägen går kan sitta över vilken fil som helst, om det inte  är en pil på den för då är det ett direktiv och ligger du då inte i rätt fil kommer du köra fel... Tillsammans med halvbra uppdaterade GPSer kan det orsaka ett par km extra i bilen (ja även för mig ;)

Sen finns förstås alla varnignsskyltar. Det har vi såklart i Sverige också men en av de mest frekventa skyltarna här lyder "WATCH FOR ICE ON BRIDGE" - och jo det är klart att det kan frysa till lättare på en bro där det är fuktigt.... eller för den delen ramla ner istappar från en bro som går över vägen du åker på  - Men och det är ett stort MEN - Det är minusgrader i snitt 3 dagar om året i Austin med omnejd!
Någon som sett varning för is-skyltar i Sverige?  Det känns inte som att is är den största orsaken till olyckor i Texas och någonting säger mig att det inte är för att man varnat så bra för isen som dessa inte sker....

En annan varningsskylt som jag tror bara finns i Austin:
Svårt att se på fotot men det står "Never handle grounded bats"
Och jo det finns en gigantisk fladdermuskoloni under Congressbridge här i Austin. Tyvärr är dem på "vintersemester" på varmare breddgrader under denna årstid. Dem beräknas vara tillbaka i Mars. Och det är bra att jag då vet att jag inte ska plocka upp en som ligger på marken.....

Har i veckan också fått ett meddelande som inte känns helt korrekt från Sverige också:
Tack för välkomsthälsningen men jag har varit här i 2 månader nu..... Inte bara i USA det går långsamt ibland.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar