måndag 19 mars 2012

SXSW

SXSW (South by South West)
Så var den här (eller nu precis passerad) festivalen/mässan som alla pratar så fort du sätter din fot i Austin.
Världens största musik och filmfestival. Stort roligt men....
2000 band är listade på de officiella scenerna/eventen under 9 dagar. Till detta ska det läggas till ett par hundra band som spelar på barer som inte är officiella SXSWscener. Och alla företag passar på att ha stora event.
Ja man behövde inte ha tråkigt iallafall. Men staden förvandlas tilll en cirkus. normalt är det bara en del av East 6th street som är en cirkus med lite för överförfriskade studenter och liveband som spelar (samtidigt) på uteserveringarna brevid varandra. Under SXSW är halva stan avstängd och självklart är gatan jag bor på mer eller mindre avstängd under festivalen.
Så mina intryck:
1. BILKÖER - motorvägarna är som parkeringsplatser.
2. Ingen sömn, helt ok med ett liveband då och då men när 5 spelar samtidigt på uteserveringar som ligger ca 20m ifrån varandra blir det mest ett oväsen. Framförallt som dem försöker överrösta varandra så innan kl. 02 var det inte dirket ide att gå och lägga sig.
3. Fulla människor överallt hela tiden. Blir inte bättre av att det är spring brake samtidigt så att alla universitets/collegestudenter kan festa dygnet runt .
4. Rörigt. Så många band som spelar att det är omöjligt att fundera ut om det är något speciellt man faktiskt vill se.
5. När man väl bestämt sig vart man vill gå är det långa köer, höga inträden och bandet visar sig vara kasst
6. Bilolyckor... för många onyktra som är ute och kör.

För att beskriva precis hur galet det är kan jag berätta följande. En kollega till mig har en dotter som jobbar som bartender vilket även hennes sambo gör. Under SXSW jobbar dem förvisso från 11-02 varje dag i nära 2 veckor. Under denna tid får dem så mycket dricks att det räckte till handpenningen på ett hus....

Så nej kan väl säga att jag inte är nåt större fan av SXSW det var kul i ett par dagar men 9 dagar?

Men det hade sina ljuspunkter. Alla är hela tiden ute så det är lätt att hitta folk att hänga med. En del band var riktigt bra. Var på ett "svenskt" event som var fantastiskt. Det orndars av Svenska handelskammaren i Texas och ca 5 band spelade, alla utom ett svenska. God mat, trevlig terass en kväll när temperaturen höll sig över 25 grader. Många roliga människor, både svenska och andra. Och banden jodå dem var ok, ett var jättebra- det amerikanska....
 
SXSW det bättre eventet





Många armband blev det men inte lika fina















En annan sak. Jag är ju tråkigt svensk och tycker att det lite onödigt att dricka alkohol och köra bil... jag tycker det är ok om någon tar en öl och sen kör. Men 2 flaskor vin först sen köra? Behöver jag säga att jag under festivalen låter bilen stå på kvällarna även när jag är nykter känns som det finns flerar saker än "ice on Bridge" att  oroa sig för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar