måndag 2 april 2012

Turistattraktionen som försvann...

Ja tillbaka i Austin och framåt onsdagen i förra veckan kom Sommaren - eller ja vår som säger dem här.
30grader varmt (Jag pratar fortfarande i Celsius) sol, lite lätt brist  (till halv storm) och allt blommar, precis allt!
Antar att alla växter passar på när det regnat massor. Allergiker göra sig icke besvär med att komma hit. Jag som adrig varit allergisk måste medicinera mig för att klara att träna utomhus. Men fint är det.

Var en härlig helg iallafall med sol och god mat och lite god dryck. Drack dock mest vatten då jag skulle springa ett 10 km lopp på Söndagen, Austin Statesman Capitol 10k. Var inte direkt ensam drygt 23 000 löpare (ja en och annan gångare också) gjorde detsamma. Jag hade nog underskattat värmen från solen dock så själva loppet gick sådär, är inte ett bra tecken när man måste stanna och spy på vägen men men i mål kom jag. En sak som störde mig enormt är dock att dem ordnar ett lopp över 10 km. Och sen har dem distansangivelser i - Kilometer? Meter kanske? Mil? - Nej i Miles?!?!?
10km= 6.2137 Miles,  jämt och fint och enkelt att försöka räkna ut vilket kilometertempo man håller...

Gjorde en annan sak i lördags också. Har förvisso sett Austins största turistattraktion av en slump några gånger då jag råkat passera men nu tänkte jag ta mig en ordentlig titt och lite fina kort kanske.

Vad är då den största turistattaraktionen, The Capitol? University of Texas? LBJ Library? någon Jazzklubb? Salt Lick BBQ?
Nej våra Fladdersmöss som bor under "Bat bridge" (även kallad Congress bridge)
Såklart vad annars?

Någon gång runt solnedgången brukar dem i gemesamma flockar lämna brofästet för att ge sig ut på matletarjakt (och lugn dem äter bara insekter)... Detta sker varje kväll (trodde jag) mellan Mars/april- November.
Jag har sett en lite mindre svärm när jag gått förbi några gånger så jag vet att dem är tillbaka i stan efter vintersemester, men vad hände.

Jag gick ner mot bron, jag var långt ifrån ensam (var flera hundra som väntade) och vad händer... Jag väntar och väntar och väntar och... nej just det inte kommer det några fladdermöss....
Jo ett par stycken men dem är små och snabba och det fastnar inte riktigt på kort. Vad är det för stil. Här har staden skyltat upp om Austins fladdersmöss och så behagar dem inte visa sig?
Börjar undra om dem var i Europa på vintersemester, och lärt sig vad Strejk är?


Titta noga så syns allt folket på bron och båtarna som väntade...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar