måndag 19 december 2011

Bilar och kakor

Puhhhh - trött....
Har varit och provkört bilar... igen. Jättekul men är alldeles för okunnig/ointresserad av bilar vilket inte gör det tråkigt men gör mig velig.
Vilken bil vill jag ha? - hmm alla?
Vad är jag beredd att betala? - hmm förmodligen mer än jag bör.
Är nog bra att det strulat med det mesta fram tills nu så att budgeten begränsar det hela lite grand.
Sen är bilförsäljarna såklart inte dumma, dem sätter mig i dem dyrare alternativen med alla lyxiga tillbehör som jag kanske inte behöver men oj så trevligt att ha dem. Har nu provkört 3 olika märken och 5 modeller. Var på väg att bli ett 4e märke idag men så fastnade jag i eftermiddagstrafiken och blev alldeles för trött. Det är ett som är säkert att man sitter väldigt mycket still på vägarna i den här staden. Det är fortfarande en liten stad så går inte att jämföra med Dallas eller Huoston eller San fransisco (där jag också suttit still några gånger). MEn irriterande ofta och alltid på väg hem från jobbet så går det bitvis i 5-10 mph om man har tur annars står det still.
Jag har kort väg till jobbet så ska inte klaga men helt klart nåt att tänka på när jag köper bil, vill jag verkligen ha en manuell växel?
Nu har jag iallafall bestämt att bilen ska vara min senast julafton så får det bli vad det blir... 

På tal om nåt helt annat, försökte mig på at baka lussekatter igår. Och jo jag kan normlat baka. Utmaningen bestod i att
1. Hitta ingredienserna
2. Göra det bästa av situationen när det inte gick att hitta vissa ingredienser
3. Göra det bästa av situationen när mjölet antingen är mazeena, potatismjöl eller delvis fullkorn
4. Kom på när degen var klar att jag har ingen kavel

Slutade med rätt fina lussekatter som förvisso inte är klargula mer grågula då mjölet är till vissa delar fullkorn (det enda vetemjöl jag hittade).
Slutade med mindre fina safffransflätor (när jag inte orkade rulla lussekatter längre, som är alldeles för tjocka men desto godare då det är mer fyllning i dessa och därför inte lika torra).
Jag tycker dem är helt ok ska bli spännande att se vad dem säger på jobbet där det verkar vara viktigare hur kakorna ser ut. Gärna massor av glacyr, kristyr och glitter, sen att det mesta smakar socker och plast verkar inte spela någon roll.....

Men de hembakade kakorna är iallafall bättre än mina kollegors favoriter, Nookies. Dessa köps in på ett sämre taccohak - deras favoritlunchställe, billigt javisst men nja så bra vet jag inte. Mest flottigt inte så mycket härliga Mexicanska smaker (det finns himmelskt god mexikansk mat i den här staten). Och så dessa Nookies.... "deep fried choclate chip Cookie dough"
Jag förstår inte konceptet med att fritera allt och denna kombination är så söt och så flottig att en tugga fick mig att må illa, sen var jag tvungen att tugga i mig halva för att visa att jag försökte mig på en "amerikansk specialitet"... Men antar att det är lite mer förståligt än friterad glass - jo såklart det finns också jag är trots allt i Texas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar