fredag 9 december 2011

Fredag och Texikanska

Jag glömde berätta en sak om företagstillställningen som var i veckan. Den avslutades med ett väldigt informellt framförande av VD, vilket är trevligt. Men på slutet kommer det, alla beordras att ställa sig upp. Och så säger "I love XXX" (där xxx är vårt företag) och alla uppmanas säga efter - hmm var jag på jobbet eller var jag på väckelsemöte... Nu trivs jag på jobbet och om det här är en av de få saker jag ska stå ut med så ok. Då kommer nästa "Vi är ju i Texas och då har jag lärt mig att man måste säga detta" säger vår VD och naturligtvis ska vi säga efter "YIIIIHAAAAA" - ehhh va ??!? ehhhh ok. Och naturligtvis tittar alla i min närhet på mig "Svensken" - ska hon hänga på eller inte?

Imorse blev jag väckt av brandlarmet. Och nej här har man inte en egen liten dosa någonstans som tjuter irriterande men ändock bara den där enda dosan. Nej här sitter en brandvarnare i varje rum, tillsammans med siren som även blinkar om det är riktig fara och sen är det ca 10 sprinklers i varje rum också (inte så estetiskt men säkert tryggt). Tyvärr har det varit ganska kallt på sitstone så igår slog nog många på värmen. Och värmelement som är dammiga eller för nära tyg/papper kan bilda lite rök så strax innan kl. 07 imorse vaknar jag av ett mer än störande ljud. Tog ett tag innan jag förstod vad det var. Fick senare höra att jag inte var den enda som var tvungen att lokalisera oljudskällan först....
Men men jag hann iallafall få på mig ett par jeans och en munkjacka (det blinkande inte och inga branddörrar i trapphuset hade slagit igen så helt ok att ta på sig lite kläder). Ganska många av mina grannar kom ner i pyjamas. Nu har jag träffat betydligt fler av mina grannar och kanske sett sidor jag helst sluppit...
Och jo om det är stor fara då blinkar brandvarnaren också och man blir ombedd att evakuera- bra att veta till nästa gång.

Något gott från Texas - Fredagsmums 1
Nä nu är det snart dags att ta sig ut och ta en öl- det är ändå fredagkväll. Sitter just nu och smuttar på en Texasbryggd IPA (skulle göra en viss släkting stolt tror jag) - helt ok faktiskt. Finns en hel del små bryggerier häromkring i byarna. Byarna som dem flesta är grundade av Tyskar och det är man stolt över (ja jag vet konstigt men sant). Dem flesta av dem har "tyskt advents och julfirande" - det serveras förvisso korvar i mängder men så tyskt nja jag vet inte. Å andra sidan är dem flesta väldigt stolta över att dem pratar nästan flytande tyska - så pass att dem går runt och gör det - eller skulle man kunna mer än ett ord? nä det är inte så noga här så vi säger helt eneklt på ren tyska "Merry Weihnachten Y'all"
*Yiiiiiihaaaa*

Något gott från Sverige - Fredagsmums nr 2



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar