onsdag 23 november 2011

Allting är stort

Ja allting är lite större i USA. Tillochmed åskoväder tror jag. Det har varit ovanligt var för årstiden säger dem men natten till i tisdags vände det tror jag.
Jag vakande med ett ryck av ett dån värre än nåt jag hört på länge... Sen åksade det och blixtrade konstant i någon timme - ganska häftigt framförallt när man bor på 15e vånigen och har god utsikt. Det är rätt skönt att den kvava luften försvann men nu börjar det nästan bli kallt - är neråt 10grader C på morgonen.

Men det var det här med att allt är större. I mitt garage (Det där som jag fortfarande aldrig kommer ihåg vart jag ställde bilen i) är många platser märkta med "resereved compact vehicle only" -. tydligen räknas SUVar och minibussar som kompakta/små fordon. Och ingen annanstans har man en halvmeter tillgodo åt båda sidorna i parkeringsrutorna - inte direkt svårt att pricka rätt.

Och när man handlar mat är förpackningarna gärna gigantiska, minsta mjölkpaket 0,5 gallons vilket är ca 1,9 liter. Vem som bor själv gör av med 1,9 liter mjölk innan den blir sur?!?!?!

Imorgon är det thanksgiving, amerikanernas favorithögtid. Jag ska till en kollega och hennes familj (inkl. mormor/morfar, bröder, morbröder, mostrar etc.) - antar att jag då får se den störstsa kalkon jag sett, många köper en speciell större ugn endast för att kunna göra kalkoner till thanksgiving och jul.
Ska bli väldigt spännande att se något så traditionellt amerikanskt på nära håll.

Men nu ska jag till vårat gym som finns här i huset och träna och sen blir det ett glas vin på en liten vinbar på 2nd street. Vinglasen är väl det enda undantaget - dem är inte större- Tyvärr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar