tisdag 29 november 2011

i-land?

Det är en sak det är gott om i det här landet, brist på allmänbildning. Många har enastående spetskunskaper men ibland undrar jag hur dem klarar sig i övrigt.
I vissa fall är det lite sött, som när vi på Thanksgiving spelar spel och en av personerna svarar Europa på frågan - I vilket LAND ligger staden Valladoid (helt ok att man inte vet att det är Spanien) - och dessutom håller fast vid svaret när jag försiktigt påpekar att Europa inte är ett land och att det var det som efterfrågades. Personen i fråga har sin utbildning från Yale och det går knappast att debattera att det är ett välrenommerat universitet.

Det blir lite mindre sött när en chef, infödd amerikan, säger följande:
"Jag vet inte varför ni så ofta har problem i immigration, jag reser in och ut i landet ofta och jag har aldrig haft problem" - Uttalat när en anställd efter en jobbresa inte kom in i landet pga försenad visumansökan från nämnda chef.
Men det gör att jag förstår att kampen om att få betalt trots att jag ännu inte fått mitt Social Security Number än inte har så goda odds för min del - hur argumenterar jag med folk som inte förstår varför jag inte har detta nummer?
Spelar liksom ingen roll hur många gånger jag förklarar att 1. Vi har inte samma nummer system i hela världen. 2. Detta SSN får inte sökas förrän man varit i landet i 10 dagar (jag har som ni vet försökt) och sen tar det upp till 4 veckor att få numret.

Men det verkar som om jag kan få ett bankkonto under veckan (utan detta SSN). Vågar inte riktigt tro att det är sant  förrän jag har fått det men det var svaret jag fick per telefon och mail då jag uttryckligen sagt att nej jag har inget SSN än -men kommer inte bli förvånad om det ställer till problem imorgon när jag ska till banken ändå.
Måste till banken oavsett om jag lyckas få ett konto eller inte jag måste lösa ut en check för att kunna betala hyran - Ja ni läste rätt - Check! - Det var väl ett västerländskt i-land jag befinner mig i eller?

2 kommentarer:

  1. Hahaha, det var roliga iakttagelser!
    Hoppas det ordnat sig med ditt bankkonto nu så du kan få ut din lön nån gång. Det håller inte hur länge som helst att flytta till USA och bara jobba ideellt.

    Angående ditt förra inlägg är jag lite nyfiken på om du varit på Ikea och om de i så fall hade glögg där?

    Många kramar från Malinpalin

    SvaraRadera
  2. Ja jag måste försöka få in lite humor i all problemvardag annars överlever jag inte. Men om jag kan skratta lite åt det blir det lättare

    SvaraRadera