fredag 25 november 2011

Thanksgiving och black Friday

Är nästan fortfarande mätt efter igår.... Anlände hos min kollegas föräldrar runt halv två på dagen. Då serverades det dryck och chips och salsa.
Nån timme senare var buffén uppdukad - Kalkon (såklart), stuffing, dressing, bönor, sparris, potatismos, sås, sötpotatispaj (mest som en efterrätt) etc. etc. Var helt ok men inte någon smaksensation. Kalkonen dock var nog den saftigaste kalkon jag smakat (och ja den var stor!).
Sen dukades det upp jordgubbs cheescake -riktigt god.
Tror det gick ungefär 30 minuter medan vi plockade ihop disken och så var det dags för efterrätterna - jag som trodde sötpotatispajen och jordgubbs cheescake - var desserterna, så fel man kan.
Bananapudding, som jag faktistk avstod till tonårstjejens stora jubel - tror hon ville ha hela ca 7 liter själv.
Pumpapaj och pecannötpaj (den senare fantastisk).
Sen spelade vi spel, är glad över att denna famlilj inte valde att se amerikansk fotboll vilket många annars gör hela dagen.
Spelet ställde dock en del krav på en, som att sjunga en sång på ett annat språk - lätt för mig svårare för dem, visa en balettuppvisning i 2 min etc. Och kan säga att det kan bli en del diskussioner om poäng när det är tre stycken 15 -åringar med :) Familjen jag var hos har trillingar.

Efter spelen var det dags för glass.... Har efter denna upplevelse inga som helst problem att förstå varför amerikaner ofta är liite större än oss svenskar.

Fördelen med Thanksgiving är annars 4 dagar ledigt och REAn idag. Blev en mycket större TV än tänkt och trots några tusen i rabatt blev det ganska dyrt... Men det är väl precis det som är tänkt med rea. Hade blivit varnad att det inte skulle gå att gå i affärerna och än mindre att hitta parkering - kl, 09 när jag var där var det väldigt lite folk så jag vet inte, men det kanske ser annorlunda ut nu. Hade tänkt ströva runt i gallerian hela förmiddagen och handla lite annat smått och gott men kändes inte helt ok att lämna en 46" TV i bilen på en obevakad parkering.
Nu ska jag bara fixa kabelTV i lägenheten också så att jag har någon nytta av TVn :) Som står så fint på TV-bänken gjord av kartonger från soffleveransen !

Andra bra reor i USA - köp 6 flaskor vin och få 10% rabatt (gäller alla viner på whole foods).
BTW kommentatorsfältet ska nu vara upplåst så det ska gå att kommentera (men jag har tagit mig rätten att granska alla kommentarer innan publicering)

2 kommentarer:

  1. Wooohooo här ska kommenteras!
    Eeeh... hm...

    Hoppas allt e bra... ;-)

    Bra blogg bruden!
    Kram

    SvaraRadera