måndag 21 november 2011

Vänlighet och nattliv

Känner att det börjar bli dags att lyfta fram något positivt med Austin. Och det som utmärker sig mest är att folk är väldigt vänliga. Hur ofta har det hänt sista året att:
1. Någon låter dig gå före i kön i mataffären- inte för att du har färre varor men bara för att du har en korg som säkert är tyngre att bära?
2. Någon stannar dig på gatan och säger - åh vilken fin topp du har på dig (och nej inte halvt onykter man sent en kväll - och jo dem finns här också)?
3. Någon du pratat med 5 min i en bar frågar om du inte vill sitta och äta middag vid deras bord så du slipper äta själv?
4. du får ett par örhängen av samma person för att dem köpt fler par och inte visste vem som skulle få det sista paret?

Och allt detta inträffade under mindre än 24 timmar!
Men för det mesta är det bara normal artighet som förvisso är rätt ovanligt i Stockholm. Dörrar hålls upp och alla hälsar - ja även om du möter dem i joggingspåret... Ibland blir alla stående i en hiss för att jag inte greppar att dem väntar på att jag som är tjej ska få gå ut först.
Finns en person i mitt hus som inte hälsar dock - undrar om han inte är skandinav eller ja möjligen tysk ???;)

Skrev lite om den högst orginella resturangdelen av gatan jag bor på tidigare. Det finns dock barer/restauranger för precis alla smaker. Det finns det livliga east 6th street där det är livespelningar varje dag - mycket är bara coverbands som gärna spelar på uteserveringarna brevid varandra så när man går på gatan hör man en sådär 3-4 band samtidigt. På denna gata hänger även gärna studenter. Så en livlig gata där drinkarna flödar.
Sen finns warehouse district, 2nd - 4th street. Här finns mängder med restauranger och en del riktigt high end. Det har dessutom öppnat upp små vinbarer med ett fantastiskt utbud av viner. Och sen finns W enda stället i stan där jag sett fler än mig själv i högklackat och där de flesta är något sånär rätt i modevärlden. Känns väl synd att säga men det är en fantastisk bar - det känns som om man är i Europa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar