torsdag 17 november 2011

Social security number och matinköp

Har sovmorgon idag - fast det är ganska onödigt då jag fortfarande vaknar kl. 06 ungefär- känner inte igen mig själv men antar att kroppsklockan är på plats till nästa vecka igen.
Dagens stora utmaning består i att besöka Social security office för att få mitt Social security number. Har blivit förvarnad om långa köer så blir en sväng förbi Starbucks först :)
Ska bli spännande att se hur det går, i det här landet är du ingen innan du har ditt nummer, inget bankkonto, du får inte ta amerikanskt körkort (vilket är ett måste efter en månad om du ska bo här), du  måste åka till alla kontor för att öppna abonnemang som annars beställs på telefon/internet (som el, bredband, TV och telefon). Så håll tummarna

En annan sak. Var och gjorde matinköp igår, inget konstigt med det men, vad svårt det är att hitta "normala" matvaror.  Letade efter fisk och då gärna fryst, det fanns fryst fisk - en sådär 3-4 fysar fulla. Vit fisk det som skiljde förpackningarna åt var typen av panering och namnen på fiskpinnarna... Vem behöver ett urval på fiskpinnar som tar upp 3-4 frysar?
Detta var innan jag letade efter ris och passerade hyllorna med färdiga mixar för Mac&Cheese.
1.Detta är ganska äckligt 2. Hur svårt är det att laga macaroner med ostsås?
Egentligen är jag inte förvånad och jag visste att matkulturen i detta land är under all kritik men det är fascinerande. I fortsättningen blir det bara whole foods för min del - där har dem tillochmed wasaknäcke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar