onsdag 30 november 2011

Från Mars?

Idag var det så dags för bankkonto. Dem var väldigt vänliga och jag blev lite chockad - inget Social Security Number - det är ok. Vad har du för papper?
Inte riktigt hur jag blivit van vid att bli bemött. Dem gick till och med med på att öppna konto, skriva ut en money order från det kontot (till hyran) trots att dem ville se ett papper till, som jag har men i lägenheten. Bankmannen och dennes chef nöjde sig med att jag scannade och mailade idag! - Är i lite lätt chock.
Nästa månad kan jag betala hyra via nätet -eller nä just det för att komma åt portalen för hyresgäster måste jag ha ett Socical Security Number....
Jag kan också föra över pengar från Sverige till mitt amerikanska konto via internet. Naturligtvis måste jag gå in på banken om jag skulle vilja föra pengar åt andra hållet - Jag är trots allt fortfarande i USA.

En kollega (engelsman) sa till mig att det spelar ingen roll om man är utomjording från Mars eller från Sverige -det är samma sak i början. Jag tror dock att det hade varit lättare om jag var från Mars för det hade dem tyckt var lite "coolt"

På tal om nåt annat. Jag var återigen på IKEA i helgen och köpte en sådär 300 000 småsaker denna gång väldigt mycket som tyvärr inte syns i lägenheten- lite tråkigt. Som krokar och lådor till garderoberna och badrummen, torkställ för tvätt och strykbräda.
Sen blev det en del julpynt eller iallafall ljusslingor till fönstret och en adventsljusstake och lite röda ljus. Så mycket julpynt har jag aldrig haft hemma hos mig. Jag brukar köpa hyacinter och sen är det färdigpyntat. Men lägenheten är så steril så var tvungen att göra något.
Och ja dem har glögg på Ikea, alkoholfri sort, men tyvär inte Blossa som dem hade förr. IKEA har nämligen fått för sig att det är bättre att allt i "Swedish shop" är tillverkat av IKEA och bär deras märke.
IKEAsill? Pepparkakor från IKEA? - Någon som blir sugen? - Inte?
Glöggen smakar inte riktigt glögg, men med lite riktigt rödvin i blev den ok. Får väl göra egen glögg helt enkelt. Men det absolut värsta är att IKEA inte längre säljer saltlakrits. Jag är smått neurotisk som det är efter allt strul det här kommer bli min död.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar